Cookieees!

Me gusta baka kakor. Idag gör jag alltså midnattskakor ur min bok "1001 cupcakes, kakor och andra förföriska frestelser". Jag fick den i julklapp 2011, men har hittils bara prövat på två eller tre recepct för att jag har varit så fäst vid den här x) Så jag tänker dela med mig av den här!

Midnattskakor
125g rumstempererat smör
2 dl strösocker
1 lätt uppvispat ägg
1/2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1/2 tsk bikarbonat

Värm ungen till 180 celsius. Lägg bakplåtspapper på flera ugnsplåtar.
Vispa smör och socker ljust och luftigt i en stor bunke. Tillsätt ägg och vaniljsocker, och blanda till en jämn smet. Blanda vetemjöl, kakao och bikarbonat i en seperat skål och rör ner i smörsmeten. Rör tills ingredienserna är väl blandade.
Fukta händerna med vatten och rulla ihop bollar av degen, stora som valnötter. Lägg bollarna med gott avstånd på bakplåtarna.
Grädda i 10-12 minuter, eller tills kakorna är fasta i konsistensen. Låt dem svalna på plåtarna i 5 minuter och lägg sedan över dem på galler för att kallna helt före servering.

Eftersom jag, som jag skrev i förra inlägget, bakade de här kakorna för bokklubben där vi har en mjölkallergiker, använde jag mjölkfritt smör istället för vanlig. Det smakar helt lika.

Jag har tre tips att dela med mig av:
1. Låt smöret vara i rumstemperatur innan du bakar så den hinner smälta lite! Jag gjorde misstaget att ta det direkt ur kylskåpet och det var kämpigt att mosa den xD
2. När du gör degen till bollar och lägger dem på plåten, se till att platta dem lite så de inte är perfekta bollar. Det funkar bra med bollarna också, men något jag har registrerat är att formen blir snyggare med den tillplattade versionen - den ser faktiskt ut som en kaka, medans bollen ser mest ut som en... bajshög.
3. Kakorna (i alla fall mina) behöver mycket längre tid i ugnen än 12 minuter.
Jag hade i mina typ 16 minuter. Men jag har i och för sig ganska tjocka kakor.
Jag är expert på de här kakorna, har bakat dem femtielva gånger. Trust me, I know ;)

Jag har en massa fina bilder att dela med mig av. Dock är mobilsystemet idiotiskt så jag kan inte ladda upp en enda. Den klagar på mig fortfarande, trots jag redan tog bort alla!

Peace out and eat cookies
// Bella the Baker

P.S. Jag trodde att mobilen hade laddat upp allt på kvällen, men det hade den visst inte gjort. Så det fick bli en morgoninlägg istället :3



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

fairytail.blogg.se

Blogg om mitt liv, en riktig fairy tail - svansen på en älva, alltså släpas jag efter the fairy tale that everyone's dreaming about.

RSS 2.0