Blåbärscupcakes-recept

Nu när jag väntar på blåbärscupcakesen som står i ugnen kan jag dela med mig av receptet!

125 g rumstempererat smör
1 3/4 dl strösocker
2 ägg, lätt uppvispade
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
125 g torkade blåbär
2 msk mjölk
Florsocker att sikta över

Värm ugnen till 180 celcius. Ställ 12 pappersformar i en muffinsplåt. Vispa smör och socker ljust och luftigt i en stor skål, och tillsätt sedan äggen, lite i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten, och tillsätt till sist blåbären och mjölken. Skeda upp smeten i formarna.
Grädda i 25 minuter eller tills kakorna är gyllenbruna och känns fasta. Låt kakorna svalna i sin form i 10 minuter och lägg sedan över dem att kallna på ett metallgaller.
Sikta florsocker över kakorna när de kallnat.

Jag använde mjölkfritt smör och vatten istället för mjölk på receptet för att min kompis är mjölkallergiker :3
Tips: Blanda in blåbären, vispa inte ner dem med elvisp. Jag gjorde det och degen blev helt blålila :c



Kommentarer
Carolina

Hatar du konståkning? Varför? (iförsej gjorde jag också det precis innan jag slutade men..?)

Svar: Har inte varit inne på jättelänge så förlåt för seg svar om du nu alls läser den här kommentaren xDJag vet inte direkt varför, det var kul i början, jag tror att det blev alldeles för seriöst och för fort fram. Jag är inte sådär jättebegåvad i idrott så det blev för mycket för mig ^^,
Bella

2013-06-01 @ 17:24:27
URL: http://carrella.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

fairytail.blogg.se

Blogg om mitt liv, en riktig fairy tail - svansen på en älva, alltså släpas jag efter the fairy tale that everyone's dreaming about.

RSS 2.0